Hoe werkt EMDR

Tijdens de EMDR-behandeling denk je terug aan de gebeurtenis en de bijbehorende beelden, gedachten en gevoelens. Tegelijkertijd richt je je aandacht op de hand van je therapeut of op klikjes die je via een koptelefoon hoort. Of je let op de bilaterale tikjes die je ergens op je lichaam krijgt. Hierdoor worden gedachten, beelden en gevoelens die te maken hebben met de gebeurtenis opgeroepen. Er ontstaat een nieuw evenwicht: de emotie vervaagt en het terugdenken aan de herinnering is minder pijnlijk en emotioneel.

EMDR helpt je snel van je trauma’s af
EMDR is een laagdrempelige en relatief nieuwe therapie, die snel effect kan hebben bij het behandelen van trauma’s. Zelfs als dat trauma jaren geleden in je jeugd heeft plaatsgevonden. Maar ook bij het behandelen van trauma’s in beroepsgroepen die gruwelijke dingen meemaken, zoals bij ambulanceverpleegkundigen, soldaten, brandweerlieden of politieagenten is een behandeling met EMDR heel effectief. 

Op ieder trauma zit emotie, zit stress. Soms neemt die emotie echter zulke vormen aan, dat hij kan leiden tot posttraumatische angstaanvallen. En dat heeft een enorme impact op je privéleven en op je werk. Dat trauma is helaas iets wat nu eenmaal is gebeurd, iets wat je niet zomaar kunt uitgummen. Maar met EMDR kun je de angst die kleeft aan de herinnering rondom die gebeurtenis wél sterk verminderen of zelfs helemaal doen verdwijnen. De herinnering aan wat je trauma heeft veroorzaakt zal nooit helemaal verdwijnen. Maar wat wél kan verdwijnen (of in ieder geval voor een groot deel kan worden weggenomen) is die verlammende angst die eraan kleefde. Je kunt na een EMDR-behandeling veel beter omgaan met die herinneringen, zodat ze je leven niet langer negatief zullen beïnvloeden. 

Maar een paar sessies nodig
Het voordeel is dat EMDR in de meeste gevallen maar een of enkele sessies in beslag neemt. Hoogtevrees kun je bijvoorbeeld vaak al na één behandeling overwinnen. Trauma’s die langer bestaan, zoals oorlogstrauma’s, of incest- en verkrachtingstrauma’s zullen meer sessies vergen. EMDR is dus zeker de moeite van het proberen waard.

Effect
De EMDR-therapie werkt goed bij:

  • angsten, zoals hoogtevrees, tunnelvrees, liftvrees, pleinvrees, spinnenangst, vliegangst
  • posttraumatische stress
  • trauma’s van incest of verkrachting
  • negatieve gedachten en flashbacks
  • stress